Новости
  • Новости
  • Студенти УКУ навчили школярів із Лисичанська та Вінниці брати інтерв'ю

Студенти УКУ навчили школярів із Лисичанська та Вінниці брати інтерв'ю

Републикация Версия для печати

14 та 15 січня у рамках роботи молодіжної редакції газети «Твій вибір #FreedomUkraine» відбувся тренінг-семінар з написання інтерв’ю, який провели студенти Школи журналістики Українського католицького університету – Маргарита Тулуп, Роман Губа, Марія Шелія та Наталка Шевяхова.

Послухати, повчитися та попрактикуватися приїхали школярі з навчально-виховного комплексу «Гарант» № 28 міста Лисичанська та дитячі омбудсмени з Вінниці. Уже вкотре гостей приймав Музей Івана Гончара, зокрема інтерактивна виставка «Творчість свободи: р(е)еволюційна культура Майдану», що у Києві.

Деталі – ось що головне

У такому жанрі, як інтерв’ю потрібно вміти вчасно поставити цікаве, а головне – правильне запитання. «Найважливіше в будь-якому журналістському матеріалі – це увага до деталей», ¬¬¬– починає свою лекцію про інтерв’ю Маргарита Тулуп. І відразу проводить вправу на уважність: просить підняти руку тих людей, від яких зліва чи справа сидять колеги в джинсах/білих светрах чи з прикрасами. Але при цьому ніхто не може дивитися на сусіда. Таким чином журналіст тренується помічати деталі.

«Також, важливо йти до свого героя підготовленим», – наголошує Маргарита. «Адже що можна запитати у людини, якщо ти нічого про неї не знаєш? Тому напередодні інтерв’ю потрібно промоніторити інформацію про неї в Інтернеті та дізнатися, що такого ще не запитували у твого респондента».

Не бути машиною для питань

«Коли ви запитуєте людину, то дайте їй можливість висловитися. Не перебивайте, не робіть нудьгуючого вигляду і такого, наче вам все одно. Одним словом, не будьте машиною для питань», – радить Маргарита. «Але коли ваш герой занадто заговорився і поліз зовсім не в ту сферу, в якій ви ставили запитання, можна ввічливо його зупинити», – доповнює свою колегу Роман Губа. «Важливо бути наполегливим і все ж нахабним, але в міру».

Немає дурних питань, є нерозумні відповіді

Маргарита розповідає про власну класифікацію питань для інтерв’ю. Все просто: питання бувають відкриті, нейтральні та прості. Власне відкриті передбачають розгорнуту відповідь, нейтральні вимагають від респондента відповідати на якісь звичайні життєві питання, а прості мають на меті роз’яснити деякі неточності. Але тут є ще так звані смертні гріхи інтерв’ювання. Це перелік запитань, які поставивши своєму герою означатиме, як мінімум, порушувати журналістську етику, а як максимум – провалити інтерв’ю. Зокрема, не можна запитувати людину про її дитинство та творчі плани на майбутнє, чим зазвичай журналісти нехтують, починаючи інтерв’ю саме з цих запитань. Також не можна ставити закриті запитання, де можлива відповідь «так/ні», не можна формулювати запитання так, щоб вони вже підказували відповіді, не можна висловлювати здогадки у питанні або навішувати ярлики, не можна формулювати два питання в одному або ж такі, які важко зрозуміти з першого разу. Загалом, «смертних огріхів інтерв’ювання» назбиралося чимало. І про них потрібно пам’ятати завжди.

Практичні завдання та хто є хто

Школярі ці настанови слухали уважно і вже скоро використали знання на практиці. Було дано завдання спробувати себе у ролі інтерв’юерів та їхніх респондентів і, поділившись на команди по двоє, написати інтерв’ю на підготовлені лекторами теми. Говорили про різне: від теми про, що чекає Україну в 2025 році до особистого досвіду в журналістиці. Євген Очеретний з Вінниці поділився з нами успіхами на ниві громадської діяльності. Справа в тому, що Євген представляє організацію міських дитячих омбудсменів у Вінниці, до речі, поки що єдиному місті в Україні, де існує така посада. Діти віком від 14 до 18 років шляхом виборів потрапляють у спілку міських дитячих омбудсменів. Їх безпосереднє керівництво – мер Вінниці, Департамент освіти, Служба у справах сім’ї, дітей та молоді і Центр соціальної служби. Омбудсмени ведуть освітні тренінги та ігрові лекції для дітей дошкільного та шкільного віку, навчаючи їх необхідному та цікавому, наприклад, правилам дорожнього руху. Також дитячі омбудсмени проводять рейди кіосками міста з перевіркою щодо продажу алкогольних виробів неповнолітнім. Потім звітують меру міста та безпосередньо Раді підприємців Вінниці. Власне, основи інтерв’ювання дитячим омбудсменам якраз дуже потрібні.

Школярі з НВК «Гарант» № 28 навчаються у сфері культури та медіа. У них створена дитяча організація «Школа успіху», де працюють гуртки у різних напрямках, також існує шкільне телебачення «ГАЛАКТИКА 28», шкільне радіо «МедіаПУЛЬС», шкільна газета «Перемены» та дитяча студія «МультЛИС». Старшокласники ще й мають змогу займатися на факультативних курсах «Медіакультура», «Інформаційний працівник» та «Інформаційні технології». 

Вправи на журналістський хист

Другого дня тренінгу школярі вже почали працювати справжніми кореспондентами, адже їхнім завданням було взяти інтерв’ю у жителів Києва, запитати про зміни, які вони відчули за минувший рік. Така собі робота в полі була успішною і слухачі лекції повернулися до редакції газети «Твій вибір #FreedomUkraine» щасливими від успішно виконаних завдань. 

Але найбільше учасники ділилися враженням про екскурсію по Музею Майдану. «У нас, в зоні АТО мало говорять про Майдан, особливо зараз. І те, що ми побачили, вражає до глибини душі. Після цього хочеться більше дізнаватися про ті події», – розповідають школярі з Лисичанська. До речі, мультимедійний архів Музею, де зберігаються враження відвідувачів виставки, поповнився декількома відеозаписами.

Слухачі дводенного тренінгу зробили все, що від них вимагалося. Можливо, не всі стануть журналістами в майбутньому, але критично мислити, писати, ставити питання незнайомцям школярі, за словами тренерів, навчилися.

Медіашкола #Freedomukraine організована Академією української преси за підтримки програми MYMEDIA.

Комментарии

Републикация
Закрыть
Правила републикации материала
  • 1MYMEDIA приветствует использование, перепечатывание и распространение материалов, опубликованных на нашем сайте.
  • 2Обязательным условием использования материалов MYMEDIA является указание их авторства, ресурса mymedia.org.ua как первоисточника и размещение активной ссылки на оригинал материала на нашем сайте.
  • 3Если републикуется лишь часть материала, это обязательно указывается в тексте.
  • 4Не допускаются изменения содержания, имен или фактов, наведенных в материале, а также другие его трансформации, которые влекут за собой искажение смысла и замысла автора.
  • 5MYMEDIA оставляет за собой право в любое время отозвать разрешение на использование материала.

14 та 15 січня у рамках роботи молодіжної редакції газети «Твій вибір #FreedomUkraine» відбувся тренінг-семінар з написання інтерв’ю, який провели студенти Школи журналістики Українського католицького університету – Маргарита Тулуп, Роман Губа, Марія Шелія та Наталка Шевяхова.

Послухати, повчитися та попрактикуватися приїхали школярі з навчально-виховного комплексу «Гарант» № 28 міста Лисичанська та дитячі омбудсмени з Вінниці. Уже вкотре гостей приймав Музей Івана Гончара, зокрема інтерактивна виставка «Творчість свободи: р(е)еволюційна культура Майдану», що у Києві.

Деталі – ось що головне

У такому жанрі, як інтерв’ю потрібно вміти вчасно поставити цікаве, а головне – правильне запитання. «Найважливіше в будь-якому журналістському матеріалі – це увага до деталей», ¬¬¬– починає свою лекцію про інтерв’ю Маргарита Тулуп. І відразу проводить вправу на уважність: просить підняти руку тих людей, від яких зліва чи справа сидять колеги в джинсах/білих светрах чи з прикрасами. Але при цьому ніхто не може дивитися на сусіда. Таким чином журналіст тренується помічати деталі.

«Також, важливо йти до свого героя підготовленим», – наголошує Маргарита. «Адже що можна запитати у людини, якщо ти нічого про неї не знаєш? Тому напередодні інтерв’ю потрібно промоніторити інформацію про неї в Інтернеті та дізнатися, що такого ще не запитували у твого респондента».

Не бути машиною для питань

«Коли ви запитуєте людину, то дайте їй можливість висловитися. Не перебивайте, не робіть нудьгуючого вигляду і такого, наче вам все одно. Одним словом, не будьте машиною для питань», – радить Маргарита. «Але коли ваш герой занадто заговорився і поліз зовсім не в ту сферу, в якій ви ставили запитання, можна ввічливо його зупинити», – доповнює свою колегу Роман Губа. «Важливо бути наполегливим і все ж нахабним, але в міру».

Немає дурних питань, є нерозумні відповіді

Маргарита розповідає про власну класифікацію питань для інтерв’ю. Все просто: питання бувають відкриті, нейтральні та прості. Власне відкриті передбачають розгорнуту відповідь, нейтральні вимагають від респондента відповідати на якісь звичайні життєві питання, а прості мають на меті роз’яснити деякі неточності. Але тут є ще так звані смертні гріхи інтерв’ювання. Це перелік запитань, які поставивши своєму герою означатиме, як мінімум, порушувати журналістську етику, а як максимум – провалити інтерв’ю. Зокрема, не можна запитувати людину про її дитинство та творчі плани на майбутнє, чим зазвичай журналісти нехтують, починаючи інтерв’ю саме з цих запитань. Також не можна ставити закриті запитання, де можлива відповідь «так/ні», не можна формулювати запитання так, щоб вони вже підказували відповіді, не можна висловлювати здогадки у питанні або навішувати ярлики, не можна формулювати два питання в одному або ж такі, які важко зрозуміти з першого разу. Загалом, «смертних огріхів інтерв’ювання» назбиралося чимало. І про них потрібно пам’ятати завжди.

Практичні завдання та хто є хто

Школярі ці настанови слухали уважно і вже скоро використали знання на практиці. Було дано завдання спробувати себе у ролі інтерв’юерів та їхніх респондентів і, поділившись на команди по двоє, написати інтерв’ю на підготовлені лекторами теми. Говорили про різне: від теми про, що чекає Україну в 2025 році до особистого досвіду в журналістиці. Євген Очеретний з Вінниці поділився з нами успіхами на ниві громадської діяльності. Справа в тому, що Євген представляє організацію міських дитячих омбудсменів у Вінниці, до речі, поки що єдиному місті в Україні, де існує така посада. Діти віком від 14 до 18 років шляхом виборів потрапляють у спілку міських дитячих омбудсменів. Їх безпосереднє керівництво – мер Вінниці, Департамент освіти, Служба у справах сім’ї, дітей та молоді і Центр соціальної служби. Омбудсмени ведуть освітні тренінги та ігрові лекції для дітей дошкільного та шкільного віку, навчаючи їх необхідному та цікавому, наприклад, правилам дорожнього руху. Також дитячі омбудсмени проводять рейди кіосками міста з перевіркою щодо продажу алкогольних виробів неповнолітнім. Потім звітують меру міста та безпосередньо Раді підприємців Вінниці. Власне, основи інтерв’ювання дитячим омбудсменам якраз дуже потрібні.

Школярі з НВК «Гарант» № 28 навчаються у сфері культури та медіа. У них створена дитяча організація «Школа успіху», де працюють гуртки у різних напрямках, також існує шкільне телебачення «ГАЛАКТИКА 28», шкільне радіо «МедіаПУЛЬС», шкільна газета «Перемены» та дитяча студія «МультЛИС». Старшокласники ще й мають змогу займатися на факультативних курсах «Медіакультура», «Інформаційний працівник» та «Інформаційні технології». 

Вправи на журналістський хист

Другого дня тренінгу школярі вже почали працювати справжніми кореспондентами, адже їхнім завданням було взяти інтерв’ю у жителів Києва, запитати про зміни, які вони відчули за минувший рік. Така собі робота в полі була успішною і слухачі лекції повернулися до редакції газети «Твій вибір #FreedomUkraine» щасливими від успішно виконаних завдань. 

Але найбільше учасники ділилися враженням про екскурсію по Музею Майдану. «У нас, в зоні АТО мало говорять про Майдан, особливо зараз. І те, що ми побачили, вражає до глибини душі. Після цього хочеться більше дізнаватися про ті події», – розповідають школярі з Лисичанська. До речі, мультимедійний архів Музею, де зберігаються враження відвідувачів виставки, поповнився декількома відеозаписами.

Слухачі дводенного тренінгу зробили все, що від них вимагалося. Можливо, не всі стануть журналістами в майбутньому, але критично мислити, писати, ставити питання незнайомцям школярі, за словами тренерів, навчилися.

Медіашкола #Freedomukraine організована Академією української преси за підтримки програми MYMEDIA.

Копировать в буфер обмена
Подписаться на новости
Закрыть
Отписаться от новостей
Закрыть
Опрос
Закрыть
  • 1Какой стол вам нравится?*
  • 2На каком стуле вам удобнее сидеть?*
    На кресле
    На электрическом стуле
    На табуретке
  • 3Как вы провели лето? *