Статьи

У Міністерстві культури зміни почалися минулого року, коли до його роботи долучилися митці. Паралельно була створена група з розробки стратегії розвитку до 2025 року. Втім у грудні актора Євгена Нищука на посаді міністра замінив професійний політик. 

Новопризначений міністр В’ячеслав Кириленко звільнив заступників свого попередника, незважаючи на їх повагу мистецькою спільнотою. Натомість на ці місця призначив однопартійців. У кінці грудня він пишався тим, що вдалося збільшити бюджет на культуру втричі від запланованого. Утім за місяць міністр заявив, що фінансуватиме «державні заходи, офіційні урочистості або пам’ятні дати, а все решта – лише на ті заходи, які сприяють бійцям АТО і проведенню АТО». Наразі бюджет лишається незатвердженим, а розпочаті минулого року реформи – незавершеними. Наскільки – дізнавалося MyMedia.

1. Участь у програмі «Creative Europe»

Навіщо: Грантовий проект розрахований на підтримку культури і медіа протягом 2014-2020 рр. Допомога медіа в Україні буде доступна частково. Митці зможуть заповнити заявку на фінансування проекту і на конкурсних засадах отримати кошти. Щоправда в мінкульті повідомили, що подавцем має виступати юридична особа.

Що зроблено: На даний момент існує проект Угоди між Україною та ЄС щодо приєднання до програми. Його мають розглянути у міністерствах юстиції, фінансів, економрозвитку і закордонних справ, Держкомтелерадіо, Держслужбі фінансового моніторингу і Держкіно, після чого передадуть до Кабміну для подальших переговорів і підписання.  «На жаль, встановлена процедура є досить тривалою і непростою, але обовязковою, оскільки Угода має укладатись від імені України (а не від Міністерства культури) і включає в себе фінансові зобовязання (сплату щорічного внеску, розмір якого може сягати декілька сот тисяч євро щороку), виконання яких за сьогоднішніх умов для нашої країни є доволі складним», – повідомила начальних відділу взаємодії з міжнародними організаціями мінкульту Ірина Страшненко.  Втім розглядається можливість України стати учасником програми на пільгових умовах, сплативши 1 євро.  

2. Відкриття можливостей грантування і спонсорства

Навіщо: Нестача коштів для утримання музеїв, театральних труп, організації подій тощо вимагає розвитку системи грантів і спонсорів. Причому ця співпраця має бути взаємовигідною – вкладаючи гроші, жертводавець отримує особливі умови оподаткування, а сама справа є престижною. Про це говорить художник Олександр Ройтбурд в інтерв’ю виданню Cultprostir: «...в Лондонской Saatchi Gallery, среди трех основных патронов есть имя Дмитрия Фирташа. Поддержка этой галереи дает ему высокий статус, а спонсировать украинский музей – это геморрой». 

Що зроблено: Впровадження грантової системи фінансування вимагає змін у законодавстві. У серпні минулого року Олеся Островська-Люта, тодішня заступниця міністра культури, відзначала необхідність поправок у Податковому і Бюджетному кодексах: «Важно то, каким образом построена налоговая система в стране, а не то, что мы в законе напишем, что меценаты получат право делать». Наразі відповідні законопроекти не прийнято. У цьому питанні також має відбуватися тісна співпраця з іншими міністерствами, зокрема фінансів та економіки.

 3. Податок на розвиток кіно

Навіщо: Насиченість ринку західними стрічками та заборона російських зумовлюють потребу у виробництві українського кіно, яким можна їх замінити. Створення якісного продукту вимагає відповідного фінансування, яке наразі забезпечити нема з чого.

Що зроблено: У грудні було подано законопроект, що обіцяє вже у 2015 році перерахування до Державного бюджету близько 4 млрд. грн, які підуть до спеціально створеного Фонду розвитку кіно. Документ передбачає збір з дистриб’юторів і демонстраторів фільмів, а також фінансування за рахунок додаткового оподаткування державних лотерей (така схема працює у Данії, Нідерландах, Італії). 18 лютого пройшла нарада за участі керівництва Державного агентства України з питань кіно та представників кіноринку, під час якої останні підтримали законопроект, додавши зауваження, зокрема щодо розміру податку.

4. Децентралізація міністерства

Навіщо: Створення інститутів театру, кіно, книги тощо, надає самостійності кожній з галузей у фінансуванні і прийнятті внутрішних рішень. Міністерство при цьому виконує виключно координуючу функцію.

Що зроблено: наразі ідея децентралізації висувається культурною громадськістю. Олександра Коваль, учасниця робочої групи «Культура-2025» і організаторка Форуму видавців, вважає, що говорити про її прийняття зарано: «Для цього має бути затверджена владою стратегія культури, над якою працює наша робоча група. Але перед тим має бути широке громадське обговорення. Мені здається, що в теперішніх умовах міністерство буде проти такої децентралізації – нині вона може перетворитися на некерований хаос».

5. Розуміння призначення культури 

Навіщо: Вбачаючи у понятті культури лише розваги та урочистості, міністерство  ховає громадян з поля зору пересічного іноземця. «А тем временем в европе и америке простой обыватель знает шо где-то на востоке воюют две дикие страны, но одна из них – страна досстойеффски и тшехофф, а вторая – аграрное захолустье, где нет никакой европейской культуры, только тшернобыль и клитшько», – іронізує Олександр Ройтбурд на своїй сторінці у фейсбуці.

Що зроблено: стрічка новин міністерства рясніє повідомленнями про зустрічі пана Кириленка з представниками Франції, Німеччини, Польщі. Втім організовані за останній місяць події так чи інакше стосуються АТО і військових. Міністр дотримується обіцяного.

Матеріал написано стипендіатами програми MYMEDIA, що навчаються у Школі журналістики Українського католицького університету.

Комментарии

Републикация
Закрыть
Правила републикации материала
  • 1MYMEDIA приветствует использование, перепечатывание и распространение материалов, опубликованных на нашем сайте.
  • 2Обязательным условием использования материалов MYMEDIA является указание их авторства, ресурса mymedia.org.ua как первоисточника и размещение активной ссылки на оригинал материала на нашем сайте.
  • 3Если републикуется лишь часть материала, это обязательно указывается в тексте.
  • 4Не допускаются изменения содержания, имен или фактов, наведенных в материале, а также другие его трансформации, которые влекут за собой искажение смысла и замысла автора.
  • 5MYMEDIA оставляет за собой право в любое время отозвать разрешение на использование материала.

У Міністерстві культури зміни почалися минулого року, коли до його роботи долучилися митці. Паралельно була створена група з розробки стратегії розвитку до 2025 року. Втім у грудні актора Євгена Нищука на посаді міністра замінив професійний політик. 

Новопризначений міністр В’ячеслав Кириленко звільнив заступників свого попередника, незважаючи на їх повагу мистецькою спільнотою. Натомість на ці місця призначив однопартійців. У кінці грудня він пишався тим, що вдалося збільшити бюджет на культуру втричі від запланованого. Утім за місяць міністр заявив, що фінансуватиме «державні заходи, офіційні урочистості або пам’ятні дати, а все решта – лише на ті заходи, які сприяють бійцям АТО і проведенню АТО». Наразі бюджет лишається незатвердженим, а розпочаті минулого року реформи – незавершеними. Наскільки – дізнавалося MyMedia.

1. Участь у програмі «Creative Europe»

Навіщо: Грантовий проект розрахований на підтримку культури і медіа протягом 2014-2020 рр. Допомога медіа в Україні буде доступна частково. Митці зможуть заповнити заявку на фінансування проекту і на конкурсних засадах отримати кошти. Щоправда в мінкульті повідомили, що подавцем має виступати юридична особа.

Що зроблено: На даний момент існує проект Угоди між Україною та ЄС щодо приєднання до програми. Його мають розглянути у міністерствах юстиції, фінансів, економрозвитку і закордонних справ, Держкомтелерадіо, Держслужбі фінансового моніторингу і Держкіно, після чого передадуть до Кабміну для подальших переговорів і підписання.  «На жаль, встановлена процедура є досить тривалою і непростою, але обовязковою, оскільки Угода має укладатись від імені України (а не від Міністерства культури) і включає в себе фінансові зобовязання (сплату щорічного внеску, розмір якого може сягати декілька сот тисяч євро щороку), виконання яких за сьогоднішніх умов для нашої країни є доволі складним», – повідомила начальних відділу взаємодії з міжнародними організаціями мінкульту Ірина Страшненко.  Втім розглядається можливість України стати учасником програми на пільгових умовах, сплативши 1 євро.  

2. Відкриття можливостей грантування і спонсорства

Навіщо: Нестача коштів для утримання музеїв, театральних труп, організації подій тощо вимагає розвитку системи грантів і спонсорів. Причому ця співпраця має бути взаємовигідною – вкладаючи гроші, жертводавець отримує особливі умови оподаткування, а сама справа є престижною. Про це говорить художник Олександр Ройтбурд в інтерв’ю виданню Cultprostir: «...в Лондонской Saatchi Gallery, среди трех основных патронов есть имя Дмитрия Фирташа. Поддержка этой галереи дает ему высокий статус, а спонсировать украинский музей – это геморрой». 

Що зроблено: Впровадження грантової системи фінансування вимагає змін у законодавстві. У серпні минулого року Олеся Островська-Люта, тодішня заступниця міністра культури, відзначала необхідність поправок у Податковому і Бюджетному кодексах: «Важно то, каким образом построена налоговая система в стране, а не то, что мы в законе напишем, что меценаты получат право делать». Наразі відповідні законопроекти не прийнято. У цьому питанні також має відбуватися тісна співпраця з іншими міністерствами, зокрема фінансів та економіки.

 3. Податок на розвиток кіно

Навіщо: Насиченість ринку західними стрічками та заборона російських зумовлюють потребу у виробництві українського кіно, яким можна їх замінити. Створення якісного продукту вимагає відповідного фінансування, яке наразі забезпечити нема з чого.

Що зроблено: У грудні було подано законопроект, що обіцяє вже у 2015 році перерахування до Державного бюджету близько 4 млрд. грн, які підуть до спеціально створеного Фонду розвитку кіно. Документ передбачає збір з дистриб’юторів і демонстраторів фільмів, а також фінансування за рахунок додаткового оподаткування державних лотерей (така схема працює у Данії, Нідерландах, Італії). 18 лютого пройшла нарада за участі керівництва Державного агентства України з питань кіно та представників кіноринку, під час якої останні підтримали законопроект, додавши зауваження, зокрема щодо розміру податку.

4. Децентралізація міністерства

Навіщо: Створення інститутів театру, кіно, книги тощо, надає самостійності кожній з галузей у фінансуванні і прийнятті внутрішних рішень. Міністерство при цьому виконує виключно координуючу функцію.

Що зроблено: наразі ідея децентралізації висувається культурною громадськістю. Олександра Коваль, учасниця робочої групи «Культура-2025» і організаторка Форуму видавців, вважає, що говорити про її прийняття зарано: «Для цього має бути затверджена владою стратегія культури, над якою працює наша робоча група. Але перед тим має бути широке громадське обговорення. Мені здається, що в теперішніх умовах міністерство буде проти такої децентралізації – нині вона може перетворитися на некерований хаос».

5. Розуміння призначення культури 

Навіщо: Вбачаючи у понятті культури лише розваги та урочистості, міністерство  ховає громадян з поля зору пересічного іноземця. «А тем временем в европе и америке простой обыватель знает шо где-то на востоке воюют две дикие страны, но одна из них – страна досстойеффски и тшехофф, а вторая – аграрное захолустье, где нет никакой европейской культуры, только тшернобыль и клитшько», – іронізує Олександр Ройтбурд на своїй сторінці у фейсбуці.

Що зроблено: стрічка новин міністерства рясніє повідомленнями про зустрічі пана Кириленка з представниками Франції, Німеччини, Польщі. Втім організовані за останній місяць події так чи інакше стосуються АТО і військових. Міністр дотримується обіцяного.

Матеріал написано стипендіатами програми MYMEDIA, що навчаються у Школі журналістики Українського католицького університету.

Копировать в буфер обмена
Подписаться на новости
Закрыть
Отписаться от новостей
Закрыть
Опрос
Закрыть
  • 1Какой стол вам нравится?*
  • 2На каком стуле вам удобнее сидеть?*
    На кресле
    На электрическом стуле
    На табуретке
  • 3Как вы провели лето? *