Статьи

Вперше в ефір воно вийшло 22 листопада 2013 року о 14.00, як виявилося,  раніше запланованого часу, через рішення можновладців зупинити заходи асоціації України з ЄС та у зв'язку із початком мирних протестів, які переросли в Євромайдан.

Під час революційних подій воно оперативно та правдиво подавало інформацію, запрошувало до студії  різноманітних гостей, з якими обговорювало ситуацію в Україні, перебувало в точках зіткнень і сутичок, подаючи актуальну інформацію за принципом «тут і зараз» - без спотворень та заангажованості…

Ідею молодого, але перспективного на українському медіапросторі проекту під назвою «Громадське телебачення», журналісти виношували давно, оскільки бажали зруйнувати систему класичних медіа, які показують лише те, що аудиторія любить, цим самим нав'язуючи їй вигідні власникам-олігархам погляди. «На тебе зважають тоді, коли ти робиш щось по-іншому і не просто так», - розпочав 14 лютого 2013 року свій майстер-клас в Українському католицькому університеті відомий журналіст, один із творців Громадського телебачення Роман Скрипін.

Незважаючи на температуру і хворобливий стан, упродовж тригодинної зустрічі гість не втрачав почуття гумору та щиро усміхався своїм слухачам. Розмову Роман присвятив механізмові роботи суспільного мовлення, розповівши про ідею створення Громадського, джерела його фінансування, умови праці, рейтинги, аудиторію, головні цінності та плани. Разом із ним на зустріч завітали колеги – стрімер Сергій Грішин і продюсер з розвитку проекту Мар'яна Почтар. 

А все було так…

Відомо, якщо мовлення є суспільним, то не повинне залежати від Верховної Ради, політичних партій і великого бізнесу. Перш за все, воно зобов'язане орієнтуватися на запити глядача, розуміти, якого інформаційного продукту він потребує. Саме таку мету ставили креатори проекту, оскільки розуміли: за 22 роки незалежності Україні так і не вдалося створити суспільного мовлення та ухвалити відповідні закони стосовно його функціонування.

Як ми вже згадували, в ефір Громадське вийшло 22 листопада 2013 року і, пов'язане темою революції, працює досьогодні. Як зізнається Роман Скрипін, цікаво було спостерігати реакцію колег, які звільнилися із солідних посад на телеканалах, усвідомлюючи, що така ідея може зазнати фіаско. Сьогодні команда Громадського – це  30 людей на 80 квадратних метрах, а також відсутність гримера, костюмера, суфлера, хронометражу та готового тексту. «Доброзичливці» запевняли: ви посваритеся, або ж при першому гонорарі поділите гроші та розбіжитеся. Цього не сталося, ми працюємо далі», - констатує ведучий. 

Довіра – капіталізація проекту

Не оминув Роман Скрипін і головних цінностей, на які орієнтується команда Громадського. Визначальними з них є відповідальність, оскільки працівники справді взялися за те, що до них ніхто не робив, тому повинні пильнувати інформаційний контент,а також відкритість, служіння суспільству, професійність та гідність. Все ж найвищою серед них усіх є довіра, яка і допомагає телебаченню продовжувати випускати медіапродукт за допомогою коштів глядачів, не заробляючи на цьому грошей. «Усі сюжети ми робимо у процесі спостереження, вони виходять живими, ненав'язливими. По своїй філософії ми не перетворюємося у традиційне мовлення, ми говоримо з людьми», - пояснює журналіст. І справді, тим людям, які звикли до подачі інформації від телевізійного диктора, непросто буде звикнути до нового формату, але все ж, прогрес відбувається.

Рейтинги та аудиторія

Стосовно питання аудиторії Громадського, Роман Скрипін зазначає: вона різноманітна як за віком, так і за соціальним статусом. Її потреби можна визначити лише за допомогою соціологічних досліджень, які зараз, відверто кажучи, не є вигідними з економічного боку. Найбільшу кількість переглядів, яке поки що мало Громадське, – це 135 тисяч в один момент! «Суспільство потребує діалогу, люди хочуть бачити себе у кадрі, називати речі своїми іменами», - каже журналіст, хоча припускає: після революційних подій рейтинг суспільного мовлення, все-таки, впаде, тому вже зараз доводиться готувати нові проекти. Як каже один із творців Громадського телебачення, надалі воно планує випускати програми, які би стосувалися виховання дітей, культури, науки, освіти, спорту та мистецтва. Присутнім Роман продемонстрував пілотний ролик «Забавлянки та співанки» (про виховання маленьких дітей піснею). 

«За палець не соромно!»

Не секрет, що багато кого із присутніх цікавили коментарі Романа Скрипіна стосовно казусної ситуації, що пов'язана із середнім пальцем, якого ведучий в одному з ефірів, включенням з мережі «Skype», адресував народному депутатові України Володимирові Олійнику. Це сталося під час розмови стосовно ухвалення «Законів про диктатуру». Інцидент одразу набув чималого розголосу серед ЗМІ, відбувалися і серйозні дискусії, проте сам журналіст непохитний: «Я був на межі зриву…Так, я зробив неправильно, сказавши: «Виведіть його зі студії!», але за палець мені не соромно, оскільки політики втратили зв'язок із реальністю, їм не вистачає справжності». 

Наприкінці Роман Скрипін висловив думку, що головне в житті – робити те, що не суперечить твоїм поглядам і принципам.  

Приємно, що значну частину слухачів майстер-класу становили студенти і викладачі факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка. Від зустрічі з Романом Скрипіним вони поділилися своїми враженнями:

Вікторія Михальчук, 3 курс: «Роман Скрипін - представник нової епохи у журналістиці, тієї, коли журналіст не переймається собою, а переймається суспільством і намагається справді змінити те, що довкола. Його нестандартний майстер-клас, домашня атмосфера та вільне спілкування - саме те, чого бракувало багатьом із нас». 

Володимир Нижняк, 2 курс: «Приємно бачити, що команда Громадського не маніпулює аудиторією в онлайн-ефірі, і в житті ці люди схожі на тих, кого ми бачимо на своїх моніторах. Увесь майстер-клас нагадував таку собі велику трансляцію. Роман говорив прості й доступні речі, нічим не хизувався і ні про що не фантазував. Основна ідея, яка вчувалася з його слів, - це те, що щось гідне може зробити кожен, і для цього не треба шалених інвестицій, великих спонсорів і сприяння держави. Щодо журналістики, то в його розумінні, сьогодні вона апелює передусім до оперативності та вседоступності. Тобто в їхній справі немає ніякої теорії, вони просто роблять те, що треба, й намагаються бути прогресивними, задовольняти вимоги часу і шукати свою аудиторію». 

Христина Солтис, 3 курс: «Багато із присутніх на заході прийшли заради того, щоб дізнатися про інцидент з пальцем Олійнику, який викликав великий резонанс в медійному колі. Та мені особисто Скрипін цікавий як журналіст із непересічним досвідом, що спостерігається у манері відповідей на запитання: влучно, дотепно і по темі. Думаю, цього треба вчитись майбутнім журналістам». 

Олена Боянівська, 1 курс: «Я дуже рада, що побувала на майстер-класі Романа Скрипіна. Це було цікаво та весело водночас. І розповідав він про увесь механізм роботи Громадського ТБ, що є справді корисним для мас-медійників».

Діана Луцишин, 4 курс: «Це не було схоже на класичний майстер-клас із підготовленими слайдами та розповідями. Це було неформально, весело, "наживо" - чимось схоже на сам формат Громадського. Щодо тематики, то тут, думаю, все було очікувано і зрозуміло: Громадське зараз у всіх на слуху, і Скрипін, як його творець, в принципі, не мав великого вибору інших тем. Щиро втішило, що він був відкритим, багато розказував, не було зустрічі стандартного типу "Ви задавайте мені питання, а я відповідатиму"». 

Ірина Вихрущ, 3 курс: «Чесно кажучи, очікувала, що Роман Скрипін - доволі егоцентрична особа, й увесь майстер- клас буде присвячений його широкомасштабному досвіду роботи у ЗМІ. Втім, мене приємно здивувало те, що розповідь журналіста стосувалась лише роботи Громадського, його команди, умов, у яких працюють нині сам Роман та його колеги. Він цілком щиро відповідав на запитання про те, звідки і як надходять кошти для Громадського ТБ, у чому його слабинки та визнав, що після завершення революційних подій в Україні рейтинг онлайнового телебачення обов'язково впаде. Але все ж таки, саме завдяки його роботі  ми побачили не лише журналістів, але й громадян, особистостей, котрі іноді не в межах професійної етики, але у праві представників народу, здатні передати владі його позицію». 

Корисною зустріч для вважає і аспірант кафедри нових медій Юліана Лавриш, зазначаючи, що під час неї Роман справді торкнувся важливих речей: «Роман Скрипін - різнобічна журналістська особистість. Гадаю, що його позиції, висловлені протягом майстр-класу, були хорошими уроками для багатьох студентів, представленням позитивних і негативних якостей у професії. Теми якісної журналістики, готовності до суспільного мовлення, впровадження у медіаструктуру програми спільного кошту та журналістської етики справді давали можливість кожному поміркувати про важливе». 

Ми бажаємо Громадському телебаченню і надалі служити інтересам суспільства та реалізовувати заплановане, з кожним днем доводячи: незалежна жуналістика – не міф, а реальність!

Про автора

Юлія Девда - студентка другого курсу факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка.
 

Публикация подготовлена для сайта biggggidea.com  в рамках конкурса журналистских материалов об общественном вещании, организованном общественной организацией «Телекритика» и проектом MYMEDIA при финансовой поддержке Министерства иностранных дел Дании (Danida).

Републикация конкурсных материалов всячески приветствуется, при условии размещения активной гиперссылки на ресурс mymedia.org.ua. 

 

Комментарии

Републикация
Закрыть
Правила републикации материала
  • 1MYMEDIA приветствует использование, перепечатывание и распространение материалов, опубликованных на нашем сайте.
  • 2Обязательным условием использования материалов MYMEDIA является указание их авторства, ресурса mymedia.org.ua как первоисточника и размещение активной ссылки на оригинал материала на нашем сайте.
  • 3Если републикуется лишь часть материала, это обязательно указывается в тексте.
  • 4Не допускаются изменения содержания, имен или фактов, наведенных в материале, а также другие его трансформации, которые влекут за собой искажение смысла и замысла автора.
  • 5MYMEDIA оставляет за собой право в любое время отозвать разрешение на использование материала.

Вперше в ефір воно вийшло 22 листопада 2013 року о 14.00, як виявилося,  раніше запланованого часу, через рішення можновладців зупинити заходи асоціації України з ЄС та у зв'язку із початком мирних протестів, які переросли в Євромайдан.

Під час революційних подій воно оперативно та правдиво подавало інформацію, запрошувало до студії  різноманітних гостей, з якими обговорювало ситуацію в Україні, перебувало в точках зіткнень і сутичок, подаючи актуальну інформацію за принципом «тут і зараз» - без спотворень та заангажованості…

Ідею молодого, але перспективного на українському медіапросторі проекту під назвою «Громадське телебачення», журналісти виношували давно, оскільки бажали зруйнувати систему класичних медіа, які показують лише те, що аудиторія любить, цим самим нав'язуючи їй вигідні власникам-олігархам погляди. «На тебе зважають тоді, коли ти робиш щось по-іншому і не просто так», - розпочав 14 лютого 2013 року свій майстер-клас в Українському католицькому університеті відомий журналіст, один із творців Громадського телебачення Роман Скрипін.

Незважаючи на температуру і хворобливий стан, упродовж тригодинної зустрічі гість не втрачав почуття гумору та щиро усміхався своїм слухачам. Розмову Роман присвятив механізмові роботи суспільного мовлення, розповівши про ідею створення Громадського, джерела його фінансування, умови праці, рейтинги, аудиторію, головні цінності та плани. Разом із ним на зустріч завітали колеги – стрімер Сергій Грішин і продюсер з розвитку проекту Мар'яна Почтар. 

А все було так…

Відомо, якщо мовлення є суспільним, то не повинне залежати від Верховної Ради, політичних партій і великого бізнесу. Перш за все, воно зобов'язане орієнтуватися на запити глядача, розуміти, якого інформаційного продукту він потребує. Саме таку мету ставили креатори проекту, оскільки розуміли: за 22 роки незалежності Україні так і не вдалося створити суспільного мовлення та ухвалити відповідні закони стосовно його функціонування.

Як ми вже згадували, в ефір Громадське вийшло 22 листопада 2013 року і, пов'язане темою революції, працює досьогодні. Як зізнається Роман Скрипін, цікаво було спостерігати реакцію колег, які звільнилися із солідних посад на телеканалах, усвідомлюючи, що така ідея може зазнати фіаско. Сьогодні команда Громадського – це  30 людей на 80 квадратних метрах, а також відсутність гримера, костюмера, суфлера, хронометражу та готового тексту. «Доброзичливці» запевняли: ви посваритеся, або ж при першому гонорарі поділите гроші та розбіжитеся. Цього не сталося, ми працюємо далі», - констатує ведучий. 

Довіра – капіталізація проекту

Не оминув Роман Скрипін і головних цінностей, на які орієнтується команда Громадського. Визначальними з них є відповідальність, оскільки працівники справді взялися за те, що до них ніхто не робив, тому повинні пильнувати інформаційний контент,а також відкритість, служіння суспільству, професійність та гідність. Все ж найвищою серед них усіх є довіра, яка і допомагає телебаченню продовжувати випускати медіапродукт за допомогою коштів глядачів, не заробляючи на цьому грошей. «Усі сюжети ми робимо у процесі спостереження, вони виходять живими, ненав'язливими. По своїй філософії ми не перетворюємося у традиційне мовлення, ми говоримо з людьми», - пояснює журналіст. І справді, тим людям, які звикли до подачі інформації від телевізійного диктора, непросто буде звикнути до нового формату, але все ж, прогрес відбувається.

Рейтинги та аудиторія

Стосовно питання аудиторії Громадського, Роман Скрипін зазначає: вона різноманітна як за віком, так і за соціальним статусом. Її потреби можна визначити лише за допомогою соціологічних досліджень, які зараз, відверто кажучи, не є вигідними з економічного боку. Найбільшу кількість переглядів, яке поки що мало Громадське, – це 135 тисяч в один момент! «Суспільство потребує діалогу, люди хочуть бачити себе у кадрі, називати речі своїми іменами», - каже журналіст, хоча припускає: після революційних подій рейтинг суспільного мовлення, все-таки, впаде, тому вже зараз доводиться готувати нові проекти. Як каже один із творців Громадського телебачення, надалі воно планує випускати програми, які би стосувалися виховання дітей, культури, науки, освіти, спорту та мистецтва. Присутнім Роман продемонстрував пілотний ролик «Забавлянки та співанки» (про виховання маленьких дітей піснею). 

«За палець не соромно!»

Не секрет, що багато кого із присутніх цікавили коментарі Романа Скрипіна стосовно казусної ситуації, що пов'язана із середнім пальцем, якого ведучий в одному з ефірів, включенням з мережі «Skype», адресував народному депутатові України Володимирові Олійнику. Це сталося під час розмови стосовно ухвалення «Законів про диктатуру». Інцидент одразу набув чималого розголосу серед ЗМІ, відбувалися і серйозні дискусії, проте сам журналіст непохитний: «Я був на межі зриву…Так, я зробив неправильно, сказавши: «Виведіть його зі студії!», але за палець мені не соромно, оскільки політики втратили зв'язок із реальністю, їм не вистачає справжності». 

Наприкінці Роман Скрипін висловив думку, що головне в житті – робити те, що не суперечить твоїм поглядам і принципам.  

Приємно, що значну частину слухачів майстер-класу становили студенти і викладачі факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка. Від зустрічі з Романом Скрипіним вони поділилися своїми враженнями:

Вікторія Михальчук, 3 курс: «Роман Скрипін - представник нової епохи у журналістиці, тієї, коли журналіст не переймається собою, а переймається суспільством і намагається справді змінити те, що довкола. Його нестандартний майстер-клас, домашня атмосфера та вільне спілкування - саме те, чого бракувало багатьом із нас». 

Володимир Нижняк, 2 курс: «Приємно бачити, що команда Громадського не маніпулює аудиторією в онлайн-ефірі, і в житті ці люди схожі на тих, кого ми бачимо на своїх моніторах. Увесь майстер-клас нагадував таку собі велику трансляцію. Роман говорив прості й доступні речі, нічим не хизувався і ні про що не фантазував. Основна ідея, яка вчувалася з його слів, - це те, що щось гідне може зробити кожен, і для цього не треба шалених інвестицій, великих спонсорів і сприяння держави. Щодо журналістики, то в його розумінні, сьогодні вона апелює передусім до оперативності та вседоступності. Тобто в їхній справі немає ніякої теорії, вони просто роблять те, що треба, й намагаються бути прогресивними, задовольняти вимоги часу і шукати свою аудиторію». 

Христина Солтис, 3 курс: «Багато із присутніх на заході прийшли заради того, щоб дізнатися про інцидент з пальцем Олійнику, який викликав великий резонанс в медійному колі. Та мені особисто Скрипін цікавий як журналіст із непересічним досвідом, що спостерігається у манері відповідей на запитання: влучно, дотепно і по темі. Думаю, цього треба вчитись майбутнім журналістам». 

Олена Боянівська, 1 курс: «Я дуже рада, що побувала на майстер-класі Романа Скрипіна. Це було цікаво та весело водночас. І розповідав він про увесь механізм роботи Громадського ТБ, що є справді корисним для мас-медійників».

Діана Луцишин, 4 курс: «Це не було схоже на класичний майстер-клас із підготовленими слайдами та розповідями. Це було неформально, весело, "наживо" - чимось схоже на сам формат Громадського. Щодо тематики, то тут, думаю, все було очікувано і зрозуміло: Громадське зараз у всіх на слуху, і Скрипін, як його творець, в принципі, не мав великого вибору інших тем. Щиро втішило, що він був відкритим, багато розказував, не було зустрічі стандартного типу "Ви задавайте мені питання, а я відповідатиму"». 

Ірина Вихрущ, 3 курс: «Чесно кажучи, очікувала, що Роман Скрипін - доволі егоцентрична особа, й увесь майстер- клас буде присвячений його широкомасштабному досвіду роботи у ЗМІ. Втім, мене приємно здивувало те, що розповідь журналіста стосувалась лише роботи Громадського, його команди, умов, у яких працюють нині сам Роман та його колеги. Він цілком щиро відповідав на запитання про те, звідки і як надходять кошти для Громадського ТБ, у чому його слабинки та визнав, що після завершення революційних подій в Україні рейтинг онлайнового телебачення обов'язково впаде. Але все ж таки, саме завдяки його роботі  ми побачили не лише журналістів, але й громадян, особистостей, котрі іноді не в межах професійної етики, але у праві представників народу, здатні передати владі його позицію». 

Корисною зустріч для вважає і аспірант кафедри нових медій Юліана Лавриш, зазначаючи, що під час неї Роман справді торкнувся важливих речей: «Роман Скрипін - різнобічна журналістська особистість. Гадаю, що його позиції, висловлені протягом майстр-класу, були хорошими уроками для багатьох студентів, представленням позитивних і негативних якостей у професії. Теми якісної журналістики, готовності до суспільного мовлення, впровадження у медіаструктуру програми спільного кошту та журналістської етики справді давали можливість кожному поміркувати про важливе». 

Ми бажаємо Громадському телебаченню і надалі служити інтересам суспільства та реалізовувати заплановане, з кожним днем доводячи: незалежна жуналістика – не міф, а реальність!

Про автора

Юлія Девда - студентка другого курсу факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка.
 

Публикация подготовлена для сайта biggggidea.com  в рамках конкурса журналистских материалов об общественном вещании, организованном общественной организацией «Телекритика» и проектом MYMEDIA при финансовой поддержке Министерства иностранных дел Дании (Danida).

Републикация конкурсных материалов всячески приветствуется, при условии размещения активной гиперссылки на ресурс mymedia.org.ua. 

 

Копировать в буфер обмена
Подписаться на новости
Закрыть
Отписаться от новостей
Закрыть
Опрос
Закрыть
  • 1Какой стол вам нравится?*
  • 2На каком стуле вам удобнее сидеть?*
    На кресле
    На электрическом стуле
    На табуретке
  • 3Как вы провели лето? *