Статьи

Світові суспільні мовники страждають від того, що часто їм доводиться поєднувати  соціальну функцію з показниками рейтингу для залучення реклами або збереження аудиторії, щоби виправдати свою суспільну ефективність.

В ідеалі програмна сітка суспільного телебачення повинна асоціюватися з образами соціально справедливого телевізійного контенту, не зіпсованого низькими мотивами заробляння грошей. Кожна країна експериментувала у формуванні програмної політики суспільних мовників. Та пріоритетними в їхній діяльності лишалися інформаційні та загальноосвітні програми, передачі для дітей та власні оригінальні формати. Саме вони вповні відображають ідеї та цінності суспільного мовлення як альтернативи державному та комерційному.

Новини та інформаційні програми

Пріоритетним у роботі суспільних мовників є створення інформаційних програм та висвітлення поточних подій. Суспільні телеканали зобов’язуються створити дискусійну платформу, відображаючи різноманіття поглядів та думок. Їхнє головне завдання – проілюструвати подію доступно й цікаво, дозволивши глядачу самостійно розставити акценти.

При цьому медіадослідження зазначають, що саме глядачі суспільного телебачення краще розуміють поточну ситуацію
 


Британська ВВС порівняно з комерційними мовниками пропонує більш оригінальні новинні програми. Вечірні випуски новин дивляться 73% представників національних меншин. Серед глядацької аудиторії суспільних мовників Британії 75% складають малоосвічені мешканці, 69% з яких дивляться новини саме на ВВС.

Фінське суспільне телебачення YLE має 41% всієї денної аудиторії. Цей показник поділяють два канали. З них 24% має TV1, мовлення якого зорієнтоване на жорсткі новини.

Новини на шведському суспільному телеканалі SVT складають 34% порівняно з 10% комерційних мовників. Головним джерелом критичних щодо уряду сюжетів є програма Uppdrag granskinin ("Місія розслідування"). Дослідники шведського телебачення відзначають, що менша кількість новин на комерційних каналах спричинена високим рівнем довіри до інформаційного продукту саме SVT.

За даними 2010 року, 10% програм суспільного мовлення Німеччини (порівняно з 1‒4% комерційного) – оригінальні новини.

Прозорість політичного контенту

Забезпечення прозорості політичного процесу суспільними мовниками відображає відповідність законодавчим гарантіям свободи слова. Чимало телеканалів виділяють ефірний час для трансляції з залу засідань Парламенту або Сенату. Першими цю практику почали новозеландські та австралійські ЗМІ.

Сьогодні в Новій Зеландії телеканал ТВ1 не веде прямих трансляцій засідань парламенту, проте використовує потрібні записи у випусках новин, а також розміщує відповіді на "Парламентські питання уряду" на своєму сайті. Відео з таких самих "Парламентських питань" у випусках новин використовує канадський СBS.

Ідею транслювати засідання парламенту було запропоновано ВВС ще 1920 року. Проте спершу її відхилили.

Тільки в 1978 році телекомпанія отримала дозвіл транслювати засідання по радіо, оскільки громадськість вважала, що присутність камер змушуватиме політиків грати на публіку

Телебачення вперше експериментально показало засідання Палати лордів у прямому ефірі в 1985 році. Ще через 5 років Палата громад дозволила телебаченню бути присутнім на засіданні. Сьогодні трансляція відбувається час від часу. Як правило, наживо транслюються парламентські дебати з Палати громад. Але щовечора впродовж тридцяти хвилин ВВС у програмі "Новини 24 години" передає "Підсумки дня в парламенті". Ті ж, кому цієї інформації недостатньо, можуть увімкнути спеціальний канал ВВС Parliament, який транслює події наживо без редакторського втручання.

Для висвітлення роботи данського парламенту так само існує спеціальний канал DK4.

Французьким законодавством визначена необхідність суспільного мовника включати у свої програми повідомлення щодо діяльності уряду, за трансляцією яких слідкує парламентська комісія.

У структурі порталу польського суспільного телебачення TVP представлений онлайн-канал www.tvpparlament.pl, який транслює засідання сейму та інші програми про роботу урядових структур.

Дитячі програми

Державним і комерційним каналам невигідно виділяти ефірний час для дитячих програм, в той час як для суспільних мовників вони є пріоритетними. Якщо раніше контент для дітей у програмній сітці телеканалів був радше маркетинговим елементом, то тепер він є стратегічним та водночас виконує освітню функцію.

З становленням суспільного телебачення в США тісно пов’язана програма "На вулиці Сезам" (Sesame Street). Але найбільше контенту для дітей пропонує британська ВВС. Існує два окремі канали для дітей: CBeebies та CBBC.

В Австралії найвідомішою є "Граємо в школу" (Play School), яка почала виходити ще в 1966 році. Епізоди програми показують і дотепер щоденно о 9-й ранку та о 3-й по обіді.

Освіта і культура

Цифрові можливості дають змогу телебаченню завдяки інтерактиву поширювати знання й серед дорослих. Суспільне телебачення давно стало компонентом системи освіти. Програми є або носієм знань для регіонів, які не мають доступу до університетської освіти, або джерелом наукових фільмів для тих, хто такий доступ має.

Соціально орієнтоване мовлення в США асоціюється з живими концертами класичної музики та загальноосвітніми передачами.

Суспільне телевізійне мовлення Франції представлене Французьким телебаченням (France Télévisions) та компанією ARTE. France Television ініціювало створення кількох інтернет-ресурсів. Серед них сайт lesite.tv з навчальними відео та curiosphere.tv ‒ загальноосвітній ресурс для батьків та дітей.

Суспільне телебачення Великобританії отримало світове визнання завдяки своїм пізнавальним передачам.

Для вчителів Філіппін телевізійні курси стали чи не єдиним джерелом підвищення кваліфікації

Держава фінансувала зйомку трьох проектів ‒ освітніх лекцій із природознавства, фізики та хімії. Телеуроки транслюються в суботу зранку на суспільному каналі PTV.

Національна ідентичність та архіви

Суспільне мовлення доцільне також і для віддзеркалення у програмуванні культурної різноманітності з метою утвердження національної ідентичності. Щодо поширення національної ідеї телебаченням думки експертів суперечливі. Дехто звинувачує мовників у можливій загрозі культурного шовінізму, а дехто вбачає в цьому захист власної культури та історичної пам’яті.

Найбільш активно ідея національних програм втілюється в Сінгапурі. Найкращі проекти місцевих виробничих компаній там отримують фінансування від державного управління.

Програмна сітка в Індії розроблялася з метою викликання світлих асоціацій щодо розвитку нації та державотворчих процесів.

Найбільші суспільні мовники мають довгу історію трансляцій важливих заходів: засідань, концертів, виступів, фільмувань воєнних конфліктів. Ці збережені записи – унікальне джерело історії та культури. Технології дозволяють оцифровувати відео та використовувати їх у подальшій діяльності. Так, великі національні архіви мають японська NHK, австралійська ABC, британська ВВС та канадська СВS.

Оригінальні формати

Саме оригінальні формати дозволяють суспільному телебаченню конкурувати з комерційними мовниками, привернути якнайбільшу аудиторію та реалізувати свій творчий потенціал.

Британський телеканал ВВС – найкращий приклад успішної популяризації нових форматів, найвідомішим із яких є жанр історичної костюмованої драми. Такі програми окрім своєї оригінальності є ще й освітніми. Якщо порівнювати програмну сітку ВВС та мовників Південної Європи і США, то вона є більш різноманітною. Канал вкладає гроші в оригінальні формати, приділяє увагу суспільним проблемам, водночас сприяючи поширенню знань.

У Франції, відповідно до закону, суспільні телеканали повинні витрачати щонайменше 15% доходу на створення оригінальної телевізійної продукції та ще 3% на виготовлення фільмів.

Підхід суспільних телеканалів до компонування програмної сітки є перш за все соціально відповідальним. Бажання не зрадити громадян, які платять за діяльність телеканалу з власної кишені, впливає на контент лише позитивно. Україні, яка перебуває на етапі становлення суспільного мовлення, є чого повчитися і над чим подумати. В першу чергу над тим, що здатні запропонувати глядачам українські журналісти.

Комментарии

Републикация
Закрыть
Правила републикации материала
  • 1MYMEDIA приветствует использование, перепечатывание и распространение материалов, опубликованных на нашем сайте.
  • 2Обязательным условием использования материалов MYMEDIA является указание их авторства, ресурса mymedia.org.ua как первоисточника и размещение активной ссылки на оригинал материала на нашем сайте.
  • 3Если републикуется лишь часть материала, это обязательно указывается в тексте.
  • 4Не допускаются изменения содержания, имен или фактов, наведенных в материале, а также другие его трансформации, которые влекут за собой искажение смысла и замысла автора.
  • 5MYMEDIA оставляет за собой право в любое время отозвать разрешение на использование материала.

Світові суспільні мовники страждають від того, що часто їм доводиться поєднувати  соціальну функцію з показниками рейтингу для залучення реклами або збереження аудиторії, щоби виправдати свою суспільну ефективність.

В ідеалі програмна сітка суспільного телебачення повинна асоціюватися з образами соціально справедливого телевізійного контенту, не зіпсованого низькими мотивами заробляння грошей. Кожна країна експериментувала у формуванні програмної політики суспільних мовників. Та пріоритетними в їхній діяльності лишалися інформаційні та загальноосвітні програми, передачі для дітей та власні оригінальні формати. Саме вони вповні відображають ідеї та цінності суспільного мовлення як альтернативи державному та комерційному.

Новини та інформаційні програми

Пріоритетним у роботі суспільних мовників є створення інформаційних програм та висвітлення поточних подій. Суспільні телеканали зобов’язуються створити дискусійну платформу, відображаючи різноманіття поглядів та думок. Їхнє головне завдання – проілюструвати подію доступно й цікаво, дозволивши глядачу самостійно розставити акценти.

При цьому медіадослідження зазначають, що саме глядачі суспільного телебачення краще розуміють поточну ситуацію
 


Британська ВВС порівняно з комерційними мовниками пропонує більш оригінальні новинні програми. Вечірні випуски новин дивляться 73% представників національних меншин. Серед глядацької аудиторії суспільних мовників Британії 75% складають малоосвічені мешканці, 69% з яких дивляться новини саме на ВВС.

Фінське суспільне телебачення YLE має 41% всієї денної аудиторії. Цей показник поділяють два канали. З них 24% має TV1, мовлення якого зорієнтоване на жорсткі новини.

Новини на шведському суспільному телеканалі SVT складають 34% порівняно з 10% комерційних мовників. Головним джерелом критичних щодо уряду сюжетів є програма Uppdrag granskinin ("Місія розслідування"). Дослідники шведського телебачення відзначають, що менша кількість новин на комерційних каналах спричинена високим рівнем довіри до інформаційного продукту саме SVT.

За даними 2010 року, 10% програм суспільного мовлення Німеччини (порівняно з 1‒4% комерційного) – оригінальні новини.

Прозорість політичного контенту

Забезпечення прозорості політичного процесу суспільними мовниками відображає відповідність законодавчим гарантіям свободи слова. Чимало телеканалів виділяють ефірний час для трансляції з залу засідань Парламенту або Сенату. Першими цю практику почали новозеландські та австралійські ЗМІ.

Сьогодні в Новій Зеландії телеканал ТВ1 не веде прямих трансляцій засідань парламенту, проте використовує потрібні записи у випусках новин, а також розміщує відповіді на "Парламентські питання уряду" на своєму сайті. Відео з таких самих "Парламентських питань" у випусках новин використовує канадський СBS.

Ідею транслювати засідання парламенту було запропоновано ВВС ще 1920 року. Проте спершу її відхилили.

Тільки в 1978 році телекомпанія отримала дозвіл транслювати засідання по радіо, оскільки громадськість вважала, що присутність камер змушуватиме політиків грати на публіку

Телебачення вперше експериментально показало засідання Палати лордів у прямому ефірі в 1985 році. Ще через 5 років Палата громад дозволила телебаченню бути присутнім на засіданні. Сьогодні трансляція відбувається час від часу. Як правило, наживо транслюються парламентські дебати з Палати громад. Але щовечора впродовж тридцяти хвилин ВВС у програмі "Новини 24 години" передає "Підсумки дня в парламенті". Ті ж, кому цієї інформації недостатньо, можуть увімкнути спеціальний канал ВВС Parliament, який транслює події наживо без редакторського втручання.

Для висвітлення роботи данського парламенту так само існує спеціальний канал DK4.

Французьким законодавством визначена необхідність суспільного мовника включати у свої програми повідомлення щодо діяльності уряду, за трансляцією яких слідкує парламентська комісія.

У структурі порталу польського суспільного телебачення TVP представлений онлайн-канал www.tvpparlament.pl, який транслює засідання сейму та інші програми про роботу урядових структур.

Дитячі програми

Державним і комерційним каналам невигідно виділяти ефірний час для дитячих програм, в той час як для суспільних мовників вони є пріоритетними. Якщо раніше контент для дітей у програмній сітці телеканалів був радше маркетинговим елементом, то тепер він є стратегічним та водночас виконує освітню функцію.

З становленням суспільного телебачення в США тісно пов’язана програма "На вулиці Сезам" (Sesame Street). Але найбільше контенту для дітей пропонує британська ВВС. Існує два окремі канали для дітей: CBeebies та CBBC.

В Австралії найвідомішою є "Граємо в школу" (Play School), яка почала виходити ще в 1966 році. Епізоди програми показують і дотепер щоденно о 9-й ранку та о 3-й по обіді.

Освіта і культура

Цифрові можливості дають змогу телебаченню завдяки інтерактиву поширювати знання й серед дорослих. Суспільне телебачення давно стало компонентом системи освіти. Програми є або носієм знань для регіонів, які не мають доступу до університетської освіти, або джерелом наукових фільмів для тих, хто такий доступ має.

Соціально орієнтоване мовлення в США асоціюється з живими концертами класичної музики та загальноосвітніми передачами.

Суспільне телевізійне мовлення Франції представлене Французьким телебаченням (France Télévisions) та компанією ARTE. France Television ініціювало створення кількох інтернет-ресурсів. Серед них сайт lesite.tv з навчальними відео та curiosphere.tv ‒ загальноосвітній ресурс для батьків та дітей.

Суспільне телебачення Великобританії отримало світове визнання завдяки своїм пізнавальним передачам.

Для вчителів Філіппін телевізійні курси стали чи не єдиним джерелом підвищення кваліфікації

Держава фінансувала зйомку трьох проектів ‒ освітніх лекцій із природознавства, фізики та хімії. Телеуроки транслюються в суботу зранку на суспільному каналі PTV.

Національна ідентичність та архіви

Суспільне мовлення доцільне також і для віддзеркалення у програмуванні культурної різноманітності з метою утвердження національної ідентичності. Щодо поширення національної ідеї телебаченням думки експертів суперечливі. Дехто звинувачує мовників у можливій загрозі культурного шовінізму, а дехто вбачає в цьому захист власної культури та історичної пам’яті.

Найбільш активно ідея національних програм втілюється в Сінгапурі. Найкращі проекти місцевих виробничих компаній там отримують фінансування від державного управління.

Програмна сітка в Індії розроблялася з метою викликання світлих асоціацій щодо розвитку нації та державотворчих процесів.

Найбільші суспільні мовники мають довгу історію трансляцій важливих заходів: засідань, концертів, виступів, фільмувань воєнних конфліктів. Ці збережені записи – унікальне джерело історії та культури. Технології дозволяють оцифровувати відео та використовувати їх у подальшій діяльності. Так, великі національні архіви мають японська NHK, австралійська ABC, британська ВВС та канадська СВS.

Оригінальні формати

Саме оригінальні формати дозволяють суспільному телебаченню конкурувати з комерційними мовниками, привернути якнайбільшу аудиторію та реалізувати свій творчий потенціал.

Британський телеканал ВВС – найкращий приклад успішної популяризації нових форматів, найвідомішим із яких є жанр історичної костюмованої драми. Такі програми окрім своєї оригінальності є ще й освітніми. Якщо порівнювати програмну сітку ВВС та мовників Південної Європи і США, то вона є більш різноманітною. Канал вкладає гроші в оригінальні формати, приділяє увагу суспільним проблемам, водночас сприяючи поширенню знань.

У Франції, відповідно до закону, суспільні телеканали повинні витрачати щонайменше 15% доходу на створення оригінальної телевізійної продукції та ще 3% на виготовлення фільмів.

Підхід суспільних телеканалів до компонування програмної сітки є перш за все соціально відповідальним. Бажання не зрадити громадян, які платять за діяльність телеканалу з власної кишені, впливає на контент лише позитивно. Україні, яка перебуває на етапі становлення суспільного мовлення, є чого повчитися і над чим подумати. В першу чергу над тим, що здатні запропонувати глядачам українські журналісти.

Копировать в буфер обмена
Подписаться на новости
Закрыть
Отписаться от новостей
Закрыть
Опрос
Закрыть
  • 1Какой стол вам нравится?*
  • 2На каком стуле вам удобнее сидеть?*
    На кресле
    На электрическом стуле
    На табуретке
  • 3Как вы провели лето? *