Статьи

Здавалось би, наскільки різноманітними бувають засоби масової інформації. Адже, до них належать газети, журнали, радіо, телебачення, Інтернет, звуко- та відеозаписи, відеотексти, рекламні борди та ще багато іншого. Та всі ці категорії об’єднує те, що вони звертаються до масової аудиторії, є доступними для багатьох людей.

І чим далі розвивається суспільство, тим більше засобів масової інформації з’являється. Та все ж яким повинно бути ЗМІ? Саме з таким питанням ГО «Ініціатива & Розвиток» звернулась до 14 експертів, якими виступили журналісти та громадські активісти Кам’янця-Подільського. Ми спробували проаналізувати повні відповіді усіх та виокремити окремі ключові критерії того, яким бачать місцеве медіа у нашому місті.

Чесність

Слова Уінстона Черчилля «Хто володіє інформацією, той володіє світом» стали головним девізом нашої епохи. Оскільки не секрет, що живемо в епоху інформаційних технологій, кожна людина сьогодні щодня користується інформаційними пристроями: мобільний телефон, комп’ютер. Ледь не кожен, хто має сучасну відео- чи аудіотехніку та користується мережею Інтернет може називати себе журналістом. Та на тлі всіх цих процесів виникає питання: «Як не бути ошуканим в морі «інформаційних качок» та фейків»?
Це і є питання, на яке повинен дати відповідь сам собі громадянин перед тим, як споживати якийсь інформаційний продукт. Адже останні події в україно-російських відносинах вкотре доводять дієвість старої геббелівської формули: «Чим більша брехня, тим скоріше в неї повірять». На жаль, люди надто часто чують те, що хочуть почути, клюють на щось «гостре» та «гаряче». Та є одне велике «але»… Чим довше ти перебуваєш у стані брехні, тим важчим буде пробудження, тим більшою буде огида до джерела, яке подавало інформацію. Чесність – ось ключова риса, на яку повинно рівнятись медіа. Більшість ЗМІ є не одноденним продуктом, а тому престиж повинен стояти понад усе. Лише так можна виховати довгострокову довіру до інформаційного продукту, який пропонують читачеві або ж глядачу.

Незалежність

У ході зробленого нами опитування почули кардинально різні точки зору щодо незалежності медіа. Заступник головного редактора газети «Подолянин» Ольга Міркотан зазначає, що «засобом масової інформації може називатись лише незалежний засіб масової інформації». Тоді як редактор порталу актуальних новин «Вже.info» Вероніка Власюк висловлює думку: «Незалежність – це утопія». І якби це не звучало парадоксально, напевно як одна, так і інша журналістка мають рацію. Адже яким би не здавалось солодким бажання бути абсолютно незалежним та вільним, знаходяться фактори, які обмежують. Та ними повинні бути не вказівки влади чи то власників, а формат, об’єктивність та законність. Медіа, яке має попит серед громадян, завжди зуміє вести самостійну політику. Напевно, тому сьогодні і виникло питання ліквідації комунальних газет, які живуть за рахунок держави і не надто переймаються актуальністю та неупередженістю інформації, адже ключовим завданням є служіння владі, а не тираж та потреба громади. Новим поширеним явищем в українському «постмайданному» суспільстві стало громадське медіа, коли суспільство шляхом пожертв саме визначає необхідність існування засобу масової інформації.

Мораль та законність

Досить часто слова «свобода слова» можуть навіть у журналістських колах породити ілюзію вседозволеності. Тоді як свобода слова – це радше неупередженість подачі інформації, можливість висловитись кожному. Та завжди необхідно пам’ятати, що який би гострий та правдивий матеріал не було бажання створити, ніхто не має права ображати честь і гідність іншої людини, поширювати наклеп. Варто розуміти, що подана інформація ніколи не повинна містити заклики до екстремістських чи терористичних дій, розпалювання міжрасової або ж міжрелігійної ворожнечі. Мораль та законність є тими китами, які вирізняють справжнє медіа від листівки із «чорнухою».

Відкритість

Всі опитані респонденти схиляються до думки, що ЗМІ обов’язково необхідно бути відкритим. Медіа зобов’язане тісно співпрацювати із громадськими організаціями, що дасть змогу не лише доносити ініціативи людей, а і забезпечувати якісний діалог між громадянським суспільством та владою. Також ключовим моментом називають вливання «свіжої крові», більшу кооптацію молоді до кола журналістики. Адже лише незакостенілий світогляд зуміє відійти від застарілих методів подачі інформації, віднайти більш цікавий стиль.

Актуальність

І якщо бачення того, якою повинна бути цільова аудиторія, різниться - одні вважають, що ЗМІ необхідно орієнтуватись на всі верстви населення, інші ж притримуються думки, що варто враховувати інтереси окремих соціальних груп, - всі журналісти та громадські діячі впевнені - поширювана інформація має бути корисною та своєчасною, відповідати потребам людей, давати відповідь на нагальні суспільні питання. Експерти схиляються до думки, що у місті не вистачає матеріалів аналітичного характеру. А однією із вимог сьогодення називають бажання людей бачити менше політики.

Зрозуміла річ, що скільки людей, стільки й думок. Та отримані відповіді експертів для ГО «Ініціатива &Розвиток» дають підстави стверджувати, що місцева громада потребує нових якісних інформаційних продуктів. На перший план сьогодні вже виходять не політики, а громадськість. Нині з’являється потреба у тому, щоб будувати відкритий діалог між громадою і владою, в створенні дієвих механізмів громадянського суспільства. А це дає підстави стверджувати, що незабаром і у Кам’янці-Подільському буде створено актуальне медіа, яке представлятиме громадську ініціативу жителів міста.

Публикация предоставлена для конкурса журналистских материалов о местных СМИ, организованном общественной организацией «Телекритика» и проектом MYMEDIA при финансовой поддержке Министерства иностранных дел Дании (Danida).

Републикация конкурсных материалов всячески приветствуется, при условии размещения активной гиперссылки на ресурс mymedia.org.ua.

 

Комментарии

Републикация
Закрыть
Правила републикации материала
  • 1MYMEDIA приветствует использование, перепечатывание и распространение материалов, опубликованных на нашем сайте.
  • 2Обязательным условием использования материалов MYMEDIA является указание их авторства, ресурса mymedia.org.ua как первоисточника и размещение активной ссылки на оригинал материала на нашем сайте.
  • 3Если републикуется лишь часть материала, это обязательно указывается в тексте.
  • 4Не допускаются изменения содержания, имен или фактов, наведенных в материале, а также другие его трансформации, которые влекут за собой искажение смысла и замысла автора.
  • 5MYMEDIA оставляет за собой право в любое время отозвать разрешение на использование материала.

Здавалось би, наскільки різноманітними бувають засоби масової інформації. Адже, до них належать газети, журнали, радіо, телебачення, Інтернет, звуко- та відеозаписи, відеотексти, рекламні борди та ще багато іншого. Та всі ці категорії об’єднує те, що вони звертаються до масової аудиторії, є доступними для багатьох людей.

І чим далі розвивається суспільство, тим більше засобів масової інформації з’являється. Та все ж яким повинно бути ЗМІ? Саме з таким питанням ГО «Ініціатива & Розвиток» звернулась до 14 експертів, якими виступили журналісти та громадські активісти Кам’янця-Подільського. Ми спробували проаналізувати повні відповіді усіх та виокремити окремі ключові критерії того, яким бачать місцеве медіа у нашому місті.

Чесність

Слова Уінстона Черчилля «Хто володіє інформацією, той володіє світом» стали головним девізом нашої епохи. Оскільки не секрет, що живемо в епоху інформаційних технологій, кожна людина сьогодні щодня користується інформаційними пристроями: мобільний телефон, комп’ютер. Ледь не кожен, хто має сучасну відео- чи аудіотехніку та користується мережею Інтернет може називати себе журналістом. Та на тлі всіх цих процесів виникає питання: «Як не бути ошуканим в морі «інформаційних качок» та фейків»?
Це і є питання, на яке повинен дати відповідь сам собі громадянин перед тим, як споживати якийсь інформаційний продукт. Адже останні події в україно-російських відносинах вкотре доводять дієвість старої геббелівської формули: «Чим більша брехня, тим скоріше в неї повірять». На жаль, люди надто часто чують те, що хочуть почути, клюють на щось «гостре» та «гаряче». Та є одне велике «але»… Чим довше ти перебуваєш у стані брехні, тим важчим буде пробудження, тим більшою буде огида до джерела, яке подавало інформацію. Чесність – ось ключова риса, на яку повинно рівнятись медіа. Більшість ЗМІ є не одноденним продуктом, а тому престиж повинен стояти понад усе. Лише так можна виховати довгострокову довіру до інформаційного продукту, який пропонують читачеві або ж глядачу.

Незалежність

У ході зробленого нами опитування почули кардинально різні точки зору щодо незалежності медіа. Заступник головного редактора газети «Подолянин» Ольга Міркотан зазначає, що «засобом масової інформації може називатись лише незалежний засіб масової інформації». Тоді як редактор порталу актуальних новин «Вже.info» Вероніка Власюк висловлює думку: «Незалежність – це утопія». І якби це не звучало парадоксально, напевно як одна, так і інша журналістка мають рацію. Адже яким би не здавалось солодким бажання бути абсолютно незалежним та вільним, знаходяться фактори, які обмежують. Та ними повинні бути не вказівки влади чи то власників, а формат, об’єктивність та законність. Медіа, яке має попит серед громадян, завжди зуміє вести самостійну політику. Напевно, тому сьогодні і виникло питання ліквідації комунальних газет, які живуть за рахунок держави і не надто переймаються актуальністю та неупередженістю інформації, адже ключовим завданням є служіння владі, а не тираж та потреба громади. Новим поширеним явищем в українському «постмайданному» суспільстві стало громадське медіа, коли суспільство шляхом пожертв саме визначає необхідність існування засобу масової інформації.

Мораль та законність

Досить часто слова «свобода слова» можуть навіть у журналістських колах породити ілюзію вседозволеності. Тоді як свобода слова – це радше неупередженість подачі інформації, можливість висловитись кожному. Та завжди необхідно пам’ятати, що який би гострий та правдивий матеріал не було бажання створити, ніхто не має права ображати честь і гідність іншої людини, поширювати наклеп. Варто розуміти, що подана інформація ніколи не повинна містити заклики до екстремістських чи терористичних дій, розпалювання міжрасової або ж міжрелігійної ворожнечі. Мораль та законність є тими китами, які вирізняють справжнє медіа від листівки із «чорнухою».

Відкритість

Всі опитані респонденти схиляються до думки, що ЗМІ обов’язково необхідно бути відкритим. Медіа зобов’язане тісно співпрацювати із громадськими організаціями, що дасть змогу не лише доносити ініціативи людей, а і забезпечувати якісний діалог між громадянським суспільством та владою. Також ключовим моментом називають вливання «свіжої крові», більшу кооптацію молоді до кола журналістики. Адже лише незакостенілий світогляд зуміє відійти від застарілих методів подачі інформації, віднайти більш цікавий стиль.

Актуальність

І якщо бачення того, якою повинна бути цільова аудиторія, різниться - одні вважають, що ЗМІ необхідно орієнтуватись на всі верстви населення, інші ж притримуються думки, що варто враховувати інтереси окремих соціальних груп, - всі журналісти та громадські діячі впевнені - поширювана інформація має бути корисною та своєчасною, відповідати потребам людей, давати відповідь на нагальні суспільні питання. Експерти схиляються до думки, що у місті не вистачає матеріалів аналітичного характеру. А однією із вимог сьогодення називають бажання людей бачити менше політики.

Зрозуміла річ, що скільки людей, стільки й думок. Та отримані відповіді експертів для ГО «Ініціатива &Розвиток» дають підстави стверджувати, що місцева громада потребує нових якісних інформаційних продуктів. На перший план сьогодні вже виходять не політики, а громадськість. Нині з’являється потреба у тому, щоб будувати відкритий діалог між громадою і владою, в створенні дієвих механізмів громадянського суспільства. А це дає підстави стверджувати, що незабаром і у Кам’янці-Подільському буде створено актуальне медіа, яке представлятиме громадську ініціативу жителів міста.

Публикация предоставлена для конкурса журналистских материалов о местных СМИ, организованном общественной организацией «Телекритика» и проектом MYMEDIA при финансовой поддержке Министерства иностранных дел Дании (Danida).

Републикация конкурсных материалов всячески приветствуется, при условии размещения активной гиперссылки на ресурс mymedia.org.ua.

 

Копировать в буфер обмена
Подписаться на новости
Закрыть
Отписаться от новостей
Закрыть
Опрос
Закрыть
  • 1Какой стол вам нравится?*
  • 2На каком стуле вам удобнее сидеть?*
    На кресле
    На электрическом стуле
    На табуретке
  • 3Как вы провели лето? *