Статьи

Он-лайнові ЗМІ Запоріжжя існують у своєму світі, де головне завдання журналіста — запостити прес-реліз на сайт та проігнорувати всі мультимедійні засоби покращення матеріалу. Таким чином медійники економлять свій час і, хоч і несвідомо, але маніпулюють читачем.

Що дали, те й подали

Найбільшою радістю журналіста є не лише фуршет, а й прес-реліз. До таких висновків ми прийшли, проглядаючи новини он-лайнових видань Запоріжжя. Отриманий прес-реліз фактично без змін і доповнень стає новиною. Наприклад, інформація про те, що новообраний губернатор Запорізької області Валерій Баранов призначив собі радників, потрапила до всіх запорізьких Інтернет-ЗМІ майже в однаковому вигляді, тільки під різними заголовками. 

ЗМІ

Заголовок

Коментар

Репортер

«Запорожский губернатор нашел себе советчиков»

Текст ідентичний прес-релізу, змінено тільки заголовок

Z-city

«Запорожский губернатор назначил себе команду советников»

Текст ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та видалено третій абзац

Голос Запорожья

«При Запорожской ОГА создали группу советников губернатора из 22 человек»

Текст ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та перероблено перший абзац

Паноптикон

«Запорожский губернатор создал группу советников»

Змінено заголовок. З прес-релізу взято тільки список радників. На деяких прізвищах є гіперлінки на додаткову інформацію. Прізвище губернатора не зазначено

Известия

«Запорожский губернатор создал группу советников»

Текст майже ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та видалено декілька речень

Комментарии. Запорожье

«Запорожский губернатор создал группу советников»

Змінено заголовок. З прес-релізу взято тільки список радників. Використовується конструкція «Об этом корреспонденту портала «Запорожье. Комментарии» сообщили в…», хоча новина взята з сайту ЗОДА

Загальні зауваження щодо висвітлення цієї новини в усіх ЗМІ: відсутні гіперпосилання на першоджерело та бекграунд. До речі, у бекграунді можна було зробити посилання на власні матеріали, про склад радників екс-губернатора Пеклушенка, а ще краще — порівняти їх.

Сухо подаючи прес-релізний фактаж, журналіст навіть не підозрює, як підігрує прес-службам владних структур та вводить в оману свого читача. Тобто, медійники несвідомо стають маніпулятивними інструментами влади.

Деякі редакції намагаються адаптувати прес-релізну новину до сайтівської аудиторії, але іноді це закінчується узагальненнями. Наприклад, заголовок «Жителей Запорожской области избивают и грабят прямо на улице» сайту «Z-city» переносить два ідентичні, але одиничні випадки на всіх жителів Запорізької області. 

Виконавчий директор Асоціації «Незалежні Регіональні Видавці України» Оксана Бровко вважає, що в ситуації коли складно втриматися від власної оцінки чи додавання перцю в заголовки на допомогу приходять соціальні мережі: «Якщо в газеті чи на сайті журналіст має незаангажовано інформувати читача про подію, то вже у власному еккаунті в соціальній мережі, журналіст може і закликати, і стримувати, і критикувати».

Запорізький журналіст має усвідомлювати, що прес-реліз не завжди є новиною, а інформацію з нього потрібно сприймати критично. 

Швидко та незрозуміло

В інформаційному Інтернет-просторі Запоріжжя часто трапляються «недороблені» матеріали. Це такі, що через брак мультимедійних елементів та гіперпосилань не дають повного і дохідливого тлумачення новини, чим несвідомо і маніпулюють читачами. 

Редактор видання «Gazeta.ua» та медіа-тренер Ольга Юркова вважає, що веб-тексти можуть існувати без мультимедіа, але не бачить в цьому сенсу: «Он-лайн об’єднує у собі можливості газети (текст і картинка), телебачення (відеосюжети, трансляції) і власне он-лайну (інтерактивні елементи: інфографіка, опитування, коментування, підтягування даних із соцмереж, HTML5). Не користуватися ними – це як купити «Мерседес» останньої моделі і впрягти в нього коня. Це просто невигідно і несучасно».

Запорізькі он-лайнові видання нехтують перевагами Інтернету. Так, наприклад, новина про бюджет Запоріжжя на різних сайтах («Репортер», «Комментарии. Запорожье», «IPnews») була подана суцільним текстом та переобтяжена цифрами.  Це, в свою чергу, також маніпулює читачем, адже мало хто дочитає велику новину до кінця, а тим паче зможе зрозуміти її. Інфографіка ж зробить матеріал зрозумілим кожному. 

Інша проблема — прикріплення до веб-текстів шаблонних фотографій. Наприклад, ледь не кожну новину, пов’язану з губернатором Запорізької області, ілюструють дві фотографії, джерела яких не вказує жодне ЗМІ. 

Цікаво, що ці кадри були зроблені ще до призначення Баранова на посаду губернатора Запорізької області, адже перше фото публікувалося ще в 2008 році, а друге — у 2010. Важко уявити, але в епоху розквіту інформаційних технологій запорізькі Інтернет-ЗМІ використовують фотографії кількарічної давнини.

Такі зображення також маніпулюють читачем, адже не дають жодного уявлення про місце та час події, що висвітлюється в новині, та нав’язує стереотипний образ людини.

Як не стати несвідомим маніпулятором або інструментом в інформаційній війні?

Ольга Юркова дає кілька порад:

1. Зважайте на термінологію. Тих, хто захопив ОДА, різні медіа називали: сепаратистами, злочинцями, невідомими, повстанцями, прибічниками референдуму, радикалами, екстремістами, терористами, бандитами. Це щоразу інше емоційне забарвлення. Ще один класичний приклад - називати правоохоронцями міліціонерів, заплямованих у корупції і злочинах. Є також вкинуті пропагандою терміни, які ми несвідомо підхоплюємо і тиражуємо. Наприклад, «юго-восток Украины». Це окремі регіони, які ніколи не були єдиним цілим з єдиною позицією, як вигідно переконувати Росії. З цієї ж категорії термін «зачистка» - щось, що асоціюється з чистотою і порядком, а насправді може означати жорстокий розгін мирних мешканців. Не зловживайте словами на кшталт «нібито», «всім відомо, що…» — це теж з арсеналу пропаганди, який недосвідченим журналістам чомусь дуже подобається. 

2. Обережніше з цитуванням політиків. Вони часто закликають до ворожнечі або повідомляють неправду. Ставтеся до цього скептично. Дуже часто журналісти транслюють такі цитати без жодного коментування, подаючи їх як щось прийнятне. Це непрофесійно і порушує стандарт збалансованості й точності інформації. 

3. Перевіряйте факти. Найпростіший спосіб це зробити – знайти першоджерела: фото, відео, аудіо.

Публикация подготовлена для блога ablicova.blogspot.com и предоставлена для конкурса журналистских материалов о местных СМИ, организованном общественной организацией «Телекритика» и проектом MYMEDIA при финансовой поддержке Министерства иностранных дел Дании (Danida).

Републикация конкурсных материалов всячески приветствуется, при условии размещения активной гиперссылки на ресурс mymedia.org.ua. 

 

Комментарии

Републикация
Закрыть
Правила републикации материала
  • 1MYMEDIA приветствует использование, перепечатывание и распространение материалов, опубликованных на нашем сайте.
  • 2Обязательным условием использования материалов MYMEDIA является указание их авторства, ресурса mymedia.org.ua как первоисточника и размещение активной ссылки на оригинал материала на нашем сайте.
  • 3Если републикуется лишь часть материала, это обязательно указывается в тексте.
  • 4Не допускаются изменения содержания, имен или фактов, наведенных в материале, а также другие его трансформации, которые влекут за собой искажение смысла и замысла автора.
  • 5MYMEDIA оставляет за собой право в любое время отозвать разрешение на использование материала.

Он-лайнові ЗМІ Запоріжжя існують у своєму світі, де головне завдання журналіста — запостити прес-реліз на сайт та проігнорувати всі мультимедійні засоби покращення матеріалу. Таким чином медійники економлять свій час і, хоч і несвідомо, але маніпулюють читачем.

Що дали, те й подали

Найбільшою радістю журналіста є не лише фуршет, а й прес-реліз. До таких висновків ми прийшли, проглядаючи новини он-лайнових видань Запоріжжя. Отриманий прес-реліз фактично без змін і доповнень стає новиною. Наприклад, інформація про те, що новообраний губернатор Запорізької області Валерій Баранов призначив собі радників, потрапила до всіх запорізьких Інтернет-ЗМІ майже в однаковому вигляді, тільки під різними заголовками. 

ЗМІ

Заголовок

Коментар

Репортер

«Запорожский губернатор нашел себе советчиков»

Текст ідентичний прес-релізу, змінено тільки заголовок

Z-city

«Запорожский губернатор назначил себе команду советников»

Текст ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та видалено третій абзац

Голос Запорожья

«При Запорожской ОГА создали группу советников губернатора из 22 человек»

Текст ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та перероблено перший абзац

Паноптикон

«Запорожский губернатор создал группу советников»

Змінено заголовок. З прес-релізу взято тільки список радників. На деяких прізвищах є гіперлінки на додаткову інформацію. Прізвище губернатора не зазначено

Известия

«Запорожский губернатор создал группу советников»

Текст майже ідентичний прес-релізу, змінено заголовок та видалено декілька речень

Комментарии. Запорожье

«Запорожский губернатор создал группу советников»

Змінено заголовок. З прес-релізу взято тільки список радників. Використовується конструкція «Об этом корреспонденту портала «Запорожье. Комментарии» сообщили в…», хоча новина взята з сайту ЗОДА

Загальні зауваження щодо висвітлення цієї новини в усіх ЗМІ: відсутні гіперпосилання на першоджерело та бекграунд. До речі, у бекграунді можна було зробити посилання на власні матеріали, про склад радників екс-губернатора Пеклушенка, а ще краще — порівняти їх.

Сухо подаючи прес-релізний фактаж, журналіст навіть не підозрює, як підігрує прес-службам владних структур та вводить в оману свого читача. Тобто, медійники несвідомо стають маніпулятивними інструментами влади.

Деякі редакції намагаються адаптувати прес-релізну новину до сайтівської аудиторії, але іноді це закінчується узагальненнями. Наприклад, заголовок «Жителей Запорожской области избивают и грабят прямо на улице» сайту «Z-city» переносить два ідентичні, але одиничні випадки на всіх жителів Запорізької області. 

Виконавчий директор Асоціації «Незалежні Регіональні Видавці України» Оксана Бровко вважає, що в ситуації коли складно втриматися від власної оцінки чи додавання перцю в заголовки на допомогу приходять соціальні мережі: «Якщо в газеті чи на сайті журналіст має незаангажовано інформувати читача про подію, то вже у власному еккаунті в соціальній мережі, журналіст може і закликати, і стримувати, і критикувати».

Запорізький журналіст має усвідомлювати, що прес-реліз не завжди є новиною, а інформацію з нього потрібно сприймати критично. 

Швидко та незрозуміло

В інформаційному Інтернет-просторі Запоріжжя часто трапляються «недороблені» матеріали. Це такі, що через брак мультимедійних елементів та гіперпосилань не дають повного і дохідливого тлумачення новини, чим несвідомо і маніпулюють читачами. 

Редактор видання «Gazeta.ua» та медіа-тренер Ольга Юркова вважає, що веб-тексти можуть існувати без мультимедіа, але не бачить в цьому сенсу: «Он-лайн об’єднує у собі можливості газети (текст і картинка), телебачення (відеосюжети, трансляції) і власне он-лайну (інтерактивні елементи: інфографіка, опитування, коментування, підтягування даних із соцмереж, HTML5). Не користуватися ними – це як купити «Мерседес» останньої моделі і впрягти в нього коня. Це просто невигідно і несучасно».

Запорізькі он-лайнові видання нехтують перевагами Інтернету. Так, наприклад, новина про бюджет Запоріжжя на різних сайтах («Репортер», «Комментарии. Запорожье», «IPnews») була подана суцільним текстом та переобтяжена цифрами.  Це, в свою чергу, також маніпулює читачем, адже мало хто дочитає велику новину до кінця, а тим паче зможе зрозуміти її. Інфографіка ж зробить матеріал зрозумілим кожному. 

Інша проблема — прикріплення до веб-текстів шаблонних фотографій. Наприклад, ледь не кожну новину, пов’язану з губернатором Запорізької області, ілюструють дві фотографії, джерела яких не вказує жодне ЗМІ. 

Цікаво, що ці кадри були зроблені ще до призначення Баранова на посаду губернатора Запорізької області, адже перше фото публікувалося ще в 2008 році, а друге — у 2010. Важко уявити, але в епоху розквіту інформаційних технологій запорізькі Інтернет-ЗМІ використовують фотографії кількарічної давнини.

Такі зображення також маніпулюють читачем, адже не дають жодного уявлення про місце та час події, що висвітлюється в новині, та нав’язує стереотипний образ людини.

Як не стати несвідомим маніпулятором або інструментом в інформаційній війні?

Ольга Юркова дає кілька порад:

1. Зважайте на термінологію. Тих, хто захопив ОДА, різні медіа називали: сепаратистами, злочинцями, невідомими, повстанцями, прибічниками референдуму, радикалами, екстремістами, терористами, бандитами. Це щоразу інше емоційне забарвлення. Ще один класичний приклад - називати правоохоронцями міліціонерів, заплямованих у корупції і злочинах. Є також вкинуті пропагандою терміни, які ми несвідомо підхоплюємо і тиражуємо. Наприклад, «юго-восток Украины». Це окремі регіони, які ніколи не були єдиним цілим з єдиною позицією, як вигідно переконувати Росії. З цієї ж категорії термін «зачистка» - щось, що асоціюється з чистотою і порядком, а насправді може означати жорстокий розгін мирних мешканців. Не зловживайте словами на кшталт «нібито», «всім відомо, що…» — це теж з арсеналу пропаганди, який недосвідченим журналістам чомусь дуже подобається. 

2. Обережніше з цитуванням політиків. Вони часто закликають до ворожнечі або повідомляють неправду. Ставтеся до цього скептично. Дуже часто журналісти транслюють такі цитати без жодного коментування, подаючи їх як щось прийнятне. Це непрофесійно і порушує стандарт збалансованості й точності інформації. 

3. Перевіряйте факти. Найпростіший спосіб це зробити – знайти першоджерела: фото, відео, аудіо.

Публикация подготовлена для блога ablicova.blogspot.com и предоставлена для конкурса журналистских материалов о местных СМИ, организованном общественной организацией «Телекритика» и проектом MYMEDIA при финансовой поддержке Министерства иностранных дел Дании (Danida).

Републикация конкурсных материалов всячески приветствуется, при условии размещения активной гиперссылки на ресурс mymedia.org.ua. 

 

Копировать в буфер обмена
Подписаться на новости
Закрыть
Отписаться от новостей
Закрыть
Опрос
Закрыть
  • 1Какой стол вам нравится?*
  • 2На каком стуле вам удобнее сидеть?*
    На кресле
    На электрическом стуле
    На табуретке
  • 3Как вы провели лето? *